اندام طبیعی یا زیبایی غیرطبیعی | چاقی

مجموعه: زیبایی اندام

توجه و علاقه نسبت به ورزش زیبایی اندام «طبیعی » رو به ازدیاده – پرورش ماهیچه های بدن واسه به دست آوردن اندامی قشنگتر و حسی خوب بدون به کار گیری داروهای جور واجور یا مواد غیرمجاز خطرناک ، روز به روز تعداد بیشتری از مردان ، با الهام گرفتن از اندامای عضلانی و محکم ورزشکاران حرفه ای و ستاره های سینما، روونه سالنای ورزشی می شن تا شکمایی عضلانی و بازوهایی قشنگتر پرورش بدن.

دیوید گروگن ، از زیبایی اندام کارای منطقه «واشنگتن دی سی » که در خیلی از مسابقات زیبایی اندام آماتوری پیروز شده ، میگه: «بدیش اینه ، در بیشتر موارد، زیبایی اندام کارای تازه کار راه غلطی رو طی می کنن؛ اشتباهاتی مرتکب می شن که ممکنه منتهی به یافته های نا امید کننده و هم اینکه مشکلات بلندمدت در مورد سلامتی شون شه.»

دیوید گروگن ، ۳۹ ساله ، میگه: «مردم بسیار دوست دارن اندامی مثل عکسایی که در مجلات از زیبایی اندام کارای حرفه ای چاپ می شه، دارا باشن.» ولی انتظارشون از تمرین در سالنای ورزشی معمولا شدیدا غیرواقع بینانه س .

اون اضافه می کنه: «دیدن این تصاویر در مجلات واسه پسران جوون به طور کامل گمراه کننده س ، چون باورشون می شه می تونن با ورزش کردن مثل اونا شن. عکسایی که در مجلات می بینین عکس فردیه که ۱۲ هفته رژیم غذایی گرفته و ورزش سخت کرده ، که واسه قشنگ تر به نظر اومدن آرایش و رنگ شده ، و آب بدنش رو هم به کلی از دست داده . بدن اونا فقط واسه یه یا دو روز به شکلی می مونه که در مجله می بینین – یعنی عکسی از دوران بالاترین درجه اون فرد. شدنی نیس شخصی بتونه هر روز این شکلی باشه.»

گروگن ، که قدش ۱۷۶ سانتیمتر و وزنش حدود ۹۹ تا ۱۰۲ کیلو در زمانای خارج از مسابقه و ۸۸ کیلو در زمان مسابقاته ، میگه: «اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین ، حتی با پرورش اندام طبیعی ، داشتن اینجور ابعاد و اندازه هایی بیشتر تصوره تا واقعیت . اگه این زیبایی اندام کارا رو حضورا ببینین، میفهمید که اصلا آدمای بزرگ هیکلی نیستن، اگه کسی منو وقتی ۸۶ کیلو هستم ب لباس ببینه، حتما فکر میکنه هیکل من ایراد داره چون تموم چربی بدنم رو از دست داده ام و هیکلم کوچکتر از اندازه معمولیه . ولی ، در زمان مسابقه ، وقتی روی صحنه وایس تادید و همه فقط به ماهیچه هاتون نگاه می کنن، به نظر بزرگ میاید.»

بزرگتر همیشه بهتر نیس


بعضی از زیبایی اندام کارا پا در راه اشتباه مصرف داروهای شیمیایی واسه رسیدن به یافته های خیره کننده می ذارن. به گفته گروگن ، رشته زیبایی اندام – مخصوصا در سطح حرفه ای و حتی بین آماتورها و جوانان – به شکل افراطی و غیر اصولی ای پر از ترکیبات ناسالمی از استروئیدهای تقویتی یا نیروزا، هورمونای رشد، از بین برنده های چربی ، و دیگر مواد دارویی و مشابهات دارویی شده چون «همه میخوان عضلاتشون بزرگ شه، حتی زیبایی اندام کارای باتجربه تر.»

تصوری که بیشتر مردم از زیبایی اندام دارن با مشاهده بدنای کشتی گیران حرفه ای ، و هم اینکه اندامای زیادتر از اندازه پرورش یافته زیبایی اندام کارای حرفه ای بوجود اومده و هیچ گونه تصوری از هزینه فیزیکی و جسمی ای که این کار دربردارد، ندارن. حتی معروفترین زیبایی اندام کار دنی، آرنولد شوارتزنگر، اعتراف کرده که در اون دوران از استروئیدهای تقویتی استفاده می کرده – وقتی که این داروها قانونی بودن.

به کار گیری استروئیدهای تقویتی در میان زیبایی اندام کارا بسیار رایجه . گروگن میگه، «در نمایشای بزرگ زیبایی اندام ، که ادما از سرتاسر دنیا در اونا شرکت می کنن، تماشاگر نمایش غولای استروئیدی میشین، زندگی شون در اون روز خاص خلاصه می شه، و به نظر می رسه هر اون ممکنه عضلات بازویشان منفجر شه.»

متخصصین تندرستی می گن اثرات استروئیدهای تقویتی و دیگه تقویت کننده های شیمیایی غیرواقعی هستن، و خطرات بسیار زیادی رو متوجه می کنن. به کار گیری استروئیدهای تقویتی معمولا منتهی به استفاده طولانی و شدید از دیگر داروها می شه. گروگن میگه، «واقعیت تلخی که در مورد زیبایی اندام کارای حرفه ای ، که از دارو استفاده می کنن، هست اینه که بیشتر این افراد معتاد و آدمای لاابالی هستن.»

طبیعی بهتره


پرورش اندام طبیعی از مصرف دارو و مواد غیرمجاز دوری می ورزد، و بدن رو از راه تمرین و رژیم غذایی مناسب پرورش میده. گروگن ، که مارشال آمریکا س ، میگه، «زیبایی اندام کارای طبیعی از این کارشون به خود می بالند.» اون اضافه می کنه، «اینا افراد معمولی ای مانند من و شمان.»

رسیدن گروسمن ، دندانپزشک ۵۷ ساله اهل بالتیمور، مریلند، میگه، «معمولا آدما دید اشتباهی نسبت به اشخاصی که وارد رشته زیبایی اندام می شن دارن. تعداد آدمایی که مدرک دانشگاهی دارن و وارد این رشته می شن حیرت انگیزه .»

پرورش جسم و اندام از راه طبیعی شامل سه چیزه : ورزشای مقاومتی ، ورزشای قلبی – عروقی ، و پشتیبانی تغذیه ای .گروسمن میگه، «موفقیت فردی که می خواد هیکل مناسبی داشته باشه، که قوی به نظر آید، لازمه داشتن درک درستی از تمرینات ورزشی و تغذیه مناسبه .»

ورزشای مقاومتی گروه های جور واجور عضلات رو به وسیله ورزش با وزنه پرورش میده، هم با به کار گیری وزنه های آزاد و هم با دستگاه های وزنه برداری ، تمرینات ترکیبی ، که شامل بیشتر از یه مفصل و یه گروه از ماهیچه ها هستش . مثل وزنه برداری یه ضرب و وزنه برداری به حالت درازکش روی نیمکت (بنچ پرس )، به خاطر افزایش نیروی عضلانی و آمادگی جسمی کلی اهمیت دارن. ورزش هایتقویتی جدا از هم روی پرورش یه عضله خاص تمرکز می کنه و فقط یه مفصل رو حرکت میده، مثل به کار گیری حلقه ها واسه قوی کردن عضله دو سر بازو.

ولی واسه داشتن عضلاتی مانند عضلات زیبایی اندام کارا، وزنه برداری و ورزشای تقویتی به تنهایی کافی نیس . چربی بدن مانند لایه ای ساختمون عضلانی رو می پوشونه، که ظاهری نرم و منحنی شکل به عضلات بدن میده. وقتی که چربی بدن به کمترین حد ممکن کم میشه، عضلات بدن به شکل به طور کامل برجسته به نظر میان.

چربی بدن یه آدم معمولی تقریبا ۲۰ – ۲۵ درصد وزنشه . و اگه فرد چاق باشه این درصد بیشتره . چربی بدن ورزشکاری که تمرینات ورزشی مرتب انجام میده ممکنه حدود ۱۰ درصد باشه، در حالی که یه زیبایی اندام کار حرفه ای چربی بدنش رو تا اندازه ۵ درصد کم می کنه.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *