اندازه دور کمر پیش بینی کننده ریسک حمله قلبی | بیماری

: به گفته انجمن قلب آمریکا، اندازه دور کمر مخصوصا در زنان، می تونه خطر حمله قلبی رو پیش بینی کنه.

: اندازه دور کمر پیش بینی کننده خطر حمله قلبی

آکا ایران: محققان عنوان می کنن زنائی که دور کمرشون بیشتر از دور باسن شونه بیشتر از مردان دارای وضعیت مشابه در خطر حمله قلبی قرار دارن.

در این مطالعه، حدود نیم میلیون زن و مرد در رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال در بریتانیا که هیچ سابقه مریضی قلبی نداشتن بررسی شدن. زنان دارای نسبت بالا کمر به باسن در مقایسه با مردان دارای همین نسبت، ۱۵ درصد بیشتر در برابر حمله قلبی بودن.

یافته های نشون دهنده این مطلبه که اندازه گیری اندازه دور کمر و مقایسه اون با اندازه دور باسن می تونه روش بهتری واسه پیش بینی خطر مریضی قلبی در مقایسه با اندازه گیری شاخص کل توده بدنی باشه.

مطالعه گذشته محققان نشون میده واسه حفظ سلامت کبد، کنترل اندازه دور کمر مهم تر از کنترل وزن است.

هم اینکه طبق یافته های محققان دانشگاه میلان ایتالیا، ایجاد چربی دور کمر می تونه موجب بروز مشکلات جدی تری در اندازه با چاقی در روند دچار شدن به مریضی کبد چرب غیرالکلی شه.

به گفته این محققان به نظر می رسه شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر جزو بهترین شاخصای نشون دهنده خطر دچار شدن به کبد چرب غیرالکلی باشن.

این مطالعه نشون میده زنان با دور کمر بالای ۳۵ اینچ (۸۸.۹ سانتی متر) و مردان با دور کمر بالای۴۰ اینچ (۱۰۱.۶ سانتی متر) در برابر بیماریای متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی) قرار دارن و همین امر احتمال دچار شدن به کبد چرب غیر الکلی رو زیاد می کنه.

این محققان اعلام کردن در حال انجام پژوهشا و بررسیای تکمیلی هستن تا مشخص شه اندازه دور کمر افراد (نه وزن اونا) چیجوری خطر بروز مشکلات به وجود اومده به وسیله این مریضی رو زیاد می کنه.

هیچ درمان خاصی واسه این آسیب موجود نیس و معمولا کنترل وزن و دیابت در این حالت پیشنهاد می شه. پزشکان معمولا به بیماران پیشنهاد می کنن وزن خود رو کم کنن و روزانه حدود نیم ساعت پیاده روی کنن.

محدود کردن غذاهای پرکربوهیدرات مانند نون، برنج، سیب زمینی و ذرت و نوشیدنیای شیرین واسه کنترل کبد چرب خوبه. از طرفی پزشکان پیشنهاد می کنن که کلسترول خون با دوری از مصرف غذاهای چرب کنترل شه و به جای غذاهای چرب و شیرین و گوشت قرمز، از میوه و سبزیجات و گوشت سفید استفاده شه.یافته های این مطالعه در کنگره کبد اروپا در بارسلونا مطرح شده.

 

پس همه مخصوصا کارمندان پشت میزنشین باید به کوچیک کردن شکم فقط به دیده زیبایی اندام نگاه نکنن . همونطور که می بینین داشتن شکم بزرگ می تونه شما رو در برابر مشکلات جدی تری بذاره.و سلامتی شما رو به خطر بندازه.

پس پیشنهاد می شه برنامه غذایی خود رو اصلاح کنین و از جنب و جوش، پیاده روی، ورزش روزانه و منظم غافل نباشین. و کمتر از وسایل نقلیه استفاده کنین.

.

منبع : migna.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *