اندازه دور کمر استاندارد برای زنان و مردان | تغذیه سالم

آکایران : به نقل از دنیای اطلاعات:

اندازه دور کمر استاندارد واسه زنان و مردان

دکتر معصومعلی معصومی ریشه حدود ۴۰ درصد از مرگ و میرها رو بیماریای قلبی عروقی دونست و گفت: براساس آمارهای موجود الان هرساله ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در کشور ما بر اثر دچار شدن به بیماریهای قلبی عروقی جون خود رو از دست میدن. ایشون با بیان اینکه هنوزم مرگ و میرهای به وجود اومده به وسیله بیماریهای قلبی عروقی در بالاترین جایگاه مرگ و میرهای هرساله قرار دارن، گفت: پس از بیماریای قلبی عروقی، حوادث و تصادفات و پس از اونم سرطانا در راس علل مرگ و میرها قرار دارن.ایشون بی اطلاعی تعداد خیلی از بیماران قلبی عروقی از مریضی خود رو دلیل آمار بالای مرگ و میر در بیماران قلبی عروقی دونست و گفت: بدیش اینه قسمت بزرگی از آدمایی که گرفتار به تنگی عروق هستن از مریضی خود بی اطلاعند و گاه در اثر یه حمله یهویی جون خود رو از دست میدن.

دکتر معصومی با اشاره به اینکه گسترش بیماریای قلبی عروقی در همه جای دنیا و در کشور ما در مردان بیشتر از زنونه، گفت: وضعیت هورمونی زنان به اندازه خیلی از بروز بیماریای قلبی عروقی جلوگیری کرده و یا اونو به تاخیر میندازه. ایشون بعد با بیان اینکه تغذیه ناسالم، جنب و جوش کم و استرسای روزمره در حال به هم زدن این الگو هستن، گفت: البته هنوزم در کشور ما درصد ابتلای مردان به بیماریای قلبی و عروقی بیشتره. به گفته معصومی علاوه بر مرد بودن، سیگار کشیدن، کم تحرکی و… احتمال بروز بیماریای قلبی و عروقی رو در مردان زیاد کرده.

به گفته معصومی با بالا رفتن سن، احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی زیاد می شه، ضمن اینکه سابقه خانوادگی نقش مهمی در ابتلای آدما به بیماریای قلبی و عروقی داره. به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، فشار خون بالا، قند خون بالا و چاقی هم ایجاد کننده دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی هستن.

معصومی با بیان اینکه تغذیه ناسالم درصدر عوامل دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی قرار داره، به افراد پیشنهاد کرد: میوه ها، سبزیجات و حبوبات رو در برنامه روزانه خود جا بدن و از مصرف غذاهای پرچرب و پرکلسترول دوری کنن. ایشون مصرف چربیای ناسالم، پرخوری، بالا بودن اندازه کلسترول در غذاها، استفاده زیاد از روغنای حیوونی، دمبه، کله پاچه، جگر و… رو در دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی موثر دونست و گفت: اندازه مصرف روغنای جامد در بین آدما خیلی بالاست که اصلا مطلوب نیس. ایشون به افراد پیشنهاد کرد: به خاطر جلوگیری از دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی به جای گوشت قرمز گوشت سفید رو در برنامه غذایی خود جا بدن.

معصومی به افراد پیشنهاد کرد: از خوردن غذاهای سرخ کرده و فست فودها دوری کنن چون که این جور غذاها سلامت رو به خطر میندازن و احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی رو زیاد می کنن. به گفته معصومی سرخ کردن دلیل تغییراتی در روغن می شه که اونو مریض کننده می کنه. ایشون با بیان اینکه در کنار تغذیه ناسالم، بی تحرکی خیلی احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی رو بالا می بره، به افراد پیشنهاد کرد: به خاطر جلوگیری از دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی یه ساعت ورزش رو در برنامه روزانه خود جا بدن.

منبع :