اندر خواص تمشک | سبزیجات

اندر خواص تمشک

تمشک میوه ای ترش و شیرین و پرطرفداره که میونه خوبی با شکلای جور واجور دسرها داره. این توت خوشرنگ و خوشمزه علاوه بر طعم و زیبایی، خواص زیادی هم داره. در این مطلب شما رو با گوشه کوچیکی از خواص این میوه آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشین.

فاطمه مهدی پور – بخش تغذیه و آشپزی تبیان

اندر خواص تمشک

تمشک واسه خانمای باردار

اسیدفولیک موجود در تمشک واسه خانمای باردار فوق العاده س. در شروع بارداری این میوه می تونه به رشد خوب جنین کمک کنه. در ادامه هم مصرف دمنوش یا چای برگ تمشک هم می تونه به آرامش حالت تهوع کمک کرده و خطر سقط جنین و دردهای بارداری رو کم کنه. این میوه واسه آسون کردن زایمون هم پیشنهاد می شه. در آخر باید گفت که تمشک باعث غنی شدن و افزایش شیر مادر می شه.

تمشک واسه مقابله با یبوست

تمشک پر از فیبره و اینطوری هم به سلامت روده ها کمک می کنه. سلولز موجود در دانه های ریز موجود در این میوه با مشکلات مربوط به هضم غذا مقابله کرده و دفع غذا رو سرعت میده. اینطوری که با یبوست مقابله می کنه. پس اگه از این مشکل رنج می برید می تونین به این میوه اعتماد کنین.

تمشک واسه مقابله با بیماریای قلبی عروقی

یافته های پژوهشای زیاد نشون میدن که تمشک واسه مقابله با اکسایش کلسترول بد مؤثر بوده و اینطوری به کاهش خطر بیماریای قلبی عروقی کمک می کنه. یافته های بررسیای دیگه هم نشون میدن که الاژیک اسید موجود در این میوه باعث کاهش رسوب پلاک در آئورت شده و کلسترول خون رو کم می کنه.

تمشک یه درمان طبیعی واسه مقابله با پیری سلولا بوده و جوونی پوست رو حفظ می کنه. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه کوچیک باعث بهتر شدن خاصیت ارتجاعی پوست شده و قوام اونو بالا می بره

تمشک؛ ضد سرطان

تمشک شامل یه جور از فلاوونوئیدها به نام آنتوسیانینه که رنگ زیبای اونم مدیون این رنگدانهای قرمزه. این رنگدانها خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارن و به طور طبیعی اثرات رادیکالای آزاد رو در بدن کاهش میدن. تمشک هم اینکه باعث کاهش رشد سلولای سرطانی شده و از بروز بیماریای قلبی و دیگه بیماریای طولانی جلوگیری می کنه.

تمشک؛ منبع ویتامینا و مواد معدنی

تمشک با ۱۳۰۰ میلی گرم ماده معدنی واسه هر ۱۰۰ کیلوکالری یکی از میوه های تازه و پر از مواد معدنیه. این میوه قرمز هم اینکه پر از ویتامین c است. هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۳۰ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین رو تأمین می کنه. واسه اینکه سرحال و سرحال باشین و از خستگیای زودگذر دور بمونین حتماً تمشک رو وارد سبد میوه تون بکنین.

تمشک؛ لذت خوردن یه ماده غذایی سالم

خوردن این میوه لذت بخشه و شما می تونین بدون ترس از چاق شدن از اون نوش جون کنین. هر ۱۰۰ گرم تمشک ۳۸ کیلوکالری داره و یه سهم غذایی از اون کمتر از ۲ درصد کالری کل روزانه رو به بدن میرسونه. شاخص گلیسمی پایین میوه واسه همه و مخصوصا افراد گرفتار به دیابت یه نقطه قوت حساب می شه.

تمشک واسه داشتن پوست سالم و صاف

تمشک یه درمان طبیعی واسه مقابله با پیری سلولا بوده و جوونی پوست رو حفظ می کنه. آنتی اکسیدانای موجود در این میوه کوچیک باعث بهتر شدن خاصیت ارتجاعی پوست شده و قوام اونو بالا می بره. این میوه واسه مقابله با قرمزی پوست هم خوبه چون باعث تقویت رگای خونی شده و سرخی پوست رو کم می کنه. یادتون باشه هر چی تمشک تیره تر باشه قدرت آنتی اکسیدانی اون بیشتره. این قانون در مورد آب تمشک هم صدق می کنه.

دیگه خواص تمشک

تمشک محرک جنسی و اشتهاآوره. به دلیل وجود پکتین در این میوه میشه اونو یه ملین طبیعی دونست. تمشک یه میوه ضد روماتیسم، ادرارآور، تقویت و تصفیه کننده س که وضعیت سلامت عمومی رو بهتر می کنه. این میوه واسه مقابله با تب و نقرس هم خوبه. آدمایی که از افسردگی رنج می برن می تونن به این میوه اعتماد کنن. ترکیب آب تمشک با دیگر میوه های ریز و توتا واسه مقابله با تب و عفونتای ادراری و عفونتا و مشکلات دهانی خوبه.
دم کرده برگ این میوه به همراه عسل واسه مقابله با اسهال و اسهال خونی به درد بخور بوده و قرقره با اون گلودرد رو آرامش میده. تانین موجود در برگای تمشک واسه مقابله با التهاب مخاط دهن، گلو و روده ها مؤثره. دم کرده برگ تمشک واسه بهبود و درمان هموروئید یا همون بواسیر خوبه. این افراد باید داخل وان یا تشت شامل این دم کرده بشینن. شما می تونین از دم کرده گلای تمشک هم واسه کاهش تب و بهبود سرماخوردگی و رماتیسم استفاده کنین.

تمشک هم اینکه باعث کاهش رشد سلولای سرطانی شده و از بروز بیماریای قلبی و دیگه بیماریای طولانی جلوگیری می کنه

موارد منع مصرف

مصرف تمشک واسه آدمایی که از مشکلات کلیوی رنج می برن پیشنهاد نمی شه. البته قبل از این تصور می شد آدمایی که از دیورتیکولوز (وجود چندین دیورتیکول در کولون) رنج می برن نباید میوه هایی مانند تمشک، شاه توت و توت فرنگی و چیزای دیگه ای به جز اینا بخورند. چون امکان داره دانه های ریز در دیورتیکولا گیر کنن. اما یافته های بررسیای علمی اینجور فرضیه ای رو تائید نمی کنن. به گفته محققان احتیاجی نیس که در صورت دچار شدن به دیورتیکولوز از مصرف تمشک دوری شه. البته در بعضی افراد دانه های ریز موجود در میوه ها می تونه باعث تحریک روده شن. اگه اینجور احساسی دارین حتماً با متخصص تغذیه مشورت کنین.

ترکیبات تمشک

اسید سیتریک
اسید مالیک
اسید سالیسلیک
سلولز (در هر ۱۰۰ گرم ۳.۵ میلی گرم)
آب (۸۵ درصد)
آهن
فیبر (در هر ۱۰۰ گرم ۷.۴ میلی گرم)
گلوکز
چربی (در هر ۱۰۰ گرم ۱.۱ میلی گرم)
کربوهیدرات
نیاسین
پکتین
پروتئین
املاح معدنی
قند (در هر ۱۰۰ گرم ۵ میلی گرم)
ویتامین A،B1(در هر ۱۰۰ ۰.۳۰ میلی گرم)،B2،B3(در هر ۱۰۰ گرم ۰.۳ میلی گرم)،C(در هر ۱۰۰ گرم ۲۰ میلی گرم)

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • خواص دارویی تمشک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *